tisdag 31 maj 2011

Mod och växtkraft

(bild lånad av Google.se)

Blommor/växter är helt fantastiska. Vilken växtkraft,  vart dom befinner sig så strävar dom mot ljuset oavsett vilka hinder dom har framför sig, stenar, rötter och asfalt.
Jag beundrar dom för deras mod, deras skönhet, deras dofter och den glädje dom ger.
Deras strävan mot ljuset är något som jag tar till mig av, ljuset finns där hur tungt det än kan kännas i olika situationer i livet. Och det är i ljuset som kärleken bor.
När vi står inför en svår situation har vi ett val, endera kan vi vara förbittrade och försöka finna någon/något att skylla på eller så kan vi möta utmaningen och växa.
Blomman visar oss vägen, med sin passion för livet så leder den oss ut ur mörkret till ljuset.

(bild lånad av Google.se)

Så nästa gång du promenerar genom staden eller skogen var medveten om den lilla blomman som lyckats ta sig igenom alla möjliga hinder för att nå ljuset.
Vi kan alla lära oss av detta eftersom vi alla är unika blommor. Oavsett om vi är välmående tulpaner med ett lent yttre och trygga eller om vi av någon anledning har dragit på oss tistelns klädsel för att skydda oss så är vi ändå underbara och vackra inuti och inga hinder är omöjliga att passera bara vi har ljuset som mål, både i handlande och tanke.

Idag så tänker jag sträcka mig mot ljuset och ta emot den stärkande kraft som ljuset ger och jag tänker njuta av den allt jag kan.

Massor med solstrålar och kärlek till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar