torsdag 5 maj 2011

Kärlek?



Kärleken är underbar - utom när vi letar efter den, försöker klamra oss fast vid den eller saknar den. Varje dag ägnar vi flera timmar åt svåra och smärtsamma tankar som gäller våra relationer.
Tar jag ansvar för min egen lycka?
Vår mest personliga relation är den vi har med våra egna tankar.
Mitt sätt att förhålla mig till mina tankar bestämmer allt annat i mitt liv och speciellt hur jag förhåller mig till andra människor. Om jag tror på mina stressfyllda tankar så fylls mitt liv med stress. Tankens kraft!
Men om jag ifrågasätter mina tankar så kan jag älska mitt liv och alla som finns i det.
Innan vi förstår våra egna tankar relaterar vi inte till andra människor eller till oss själva: vi relaterar till begrepp som vi inte har ifrågasatt. Det är smärtsamt och isolerande.

Dom flesta håller med om att kärleken är underbar, utom när den är fruktansvärd.
Folk ägnar hela sitt liv åt att frestas av den, vi söker efter den, försöker hålla kvar den eller komma över den. Inte långt efter kärleken på listan över det vi främst sysselsätter oss med, kommer sökandet efter bekräftelse och uppskattning. Från barndomen och framåt så ägnar vi mycket tid och energi på denna obenhörliga jakt på dessa saker. Vi provar olika metoder för att bli sedda, vara till lags, imponera på och vinna andras kärlek, i tron om att det är det livet går ut på. Den här ansträngningen kan bli så konstant och oomtvistad att vi knappt lägger märke till den längre.
Om vi skulle börja titta efter på dessa tankar så tror jag att dom flesta skulle bli förvånade över hur många av våra tankar som handlar om jakten på kärlek och bekräftelse, något som de flesta människor aldrig upptäcker. Denna Jakt och strävan.
Bara genom att notera detta lär du dig ett helt nytt sätt att förhålla dig till dina tankar.
Varför jag gör vissa saker, som kanske är emot min vilja, men jag gör det ändå på grund av denna jakt efter kärlek och bekräftelse.

Jag tror att genom att bli medvetna om detta och att lära oss att vara sanna mot oss själva och att älska oss själva så attraherar vi den sanna kärleken in i våra liv.
Med den sanna kärleken så menar jag att bli älskad för den jag verkligen är.

För den som vill fördjupa sig i detta så rekomenderar  jag er att läsa 2 böcker av författaren Byron Katie, den första heter Älska livet som det är och den andra heter Behöver jag din kärlek?
Två helt fantastisk böcker som är skriven av en helt fantastisk kvinna.

// Massor med ljus och kärlek till er :)

2 kommentarer:

  1. Jag är säker på att du har helt rätt :)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen
    Tusen kramar till dig och även till dina goa grabbar :)

    SvaraRadera