fredag 20 maj 2011

Ord förändrar, både goda och tyvärr onda.


Jag funderar mycket kring vad som behövs för att vi ska kunna vända den trend som vi lever i idag.
All fokus verkar ligga på det ytliga planet, hur mycket makt vi kan få, hur vi ser ut, hur mycket pengar vi kan tjäna, hur fint vi kan bo, vilka vänner som passar, hur många aktiviteter vi hinner vara med i, att vara bäst mm...
Är man inte med i detta spel eller har möjlighet till att vara det så stöter vi ofta på patrull.
Är man inte stark i sig själv så föder detta en känsla av utanförskap som bl.a kan också leda till mobbing och många andra tråkiga saker. Och av rädsla för att inte få vara med i kollektivet så säger vi inget för att inte själva riskera att hamna utanför.

Med det så säger jag inte att allt bara är negativt men det känns som att det ytliga är det som framträder starkast många gånger. Tänk om all denna kraft lades på att göra det bättre både för oss själva och för andra. Att stötta, hjälpa och respektera varandra som dom vi är, unika, ingen 100% lik den andra.

Det finns många visa män och kvinnor som har sagt många bra saker men den jag tänker lyfta fram idag heter Martin Luther King. Ett av hans uttalande tror jag bär på nyckeln till en lösning av detta problem. Ja, inte bara på detta utan även många andra stora världsliga problem.

Han sa:
Det tragiska är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad.

Jag tror inte att jag behöver säga mer, ni förstår vad jag menar.

Massor med kramar till er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar