tisdag 24 maj 2011

Medveten närvaro

(bild lånad av Google.se)


Något som jag har lärt mig med åren är medveten närvaro. Kan också beskrivas som mindfullness.
Genom att träna på detta så kan vi lära oss att motverka både stress och oro.
Jag försöker att vara medveten om allt jag möter under dagen. Både det jag valt att göra men också enkla saker som tex promenaden till jobbet, möten under dagen. Hur mycket missar vi inte om vi bara är fokuserade på att ta oss från a till b. Men jag tror att många gör det och dom ser inte liljekonvaljerna, syrenerna eller fåglarna, vilken förlust.

John Lennon har sagt och skrivit en massa kloka och vackra saker men här passar detta in:
-Livet är det som pågår medan vi pysslar med annat.

Genom att använda alla våra sinnen, syn, känsel, lukt, smak och hörsel så kan vi höja vår medvetenhet och njutning.

Testa detta genom att tex plocka en liljekonvalj, se hur vacker den är, känn dess doft.
Blunda och fortsätt att lukta på den. Bara genom att ta djupa andetag så kommer du att slappna av och må bättre.
Varför inte använda oss av denna fantastiska medicin :).

Du kan också bestämma dig för att äta din lunch/middag under tystnad, känn efter vad det verkligen smakar, varje tugga, tugga lungt och njut. Jag lovar att du kommer att uppleva din lunch/middag på ett helt annat sätt.

Jag vet att jag mår bra av att vara medveten om det jag möter och jag njuter av allt det vackra och fantastiska som finns runt omkring mig varje dag.

Så nu uppmanar jag alla att testa detta, jag lovar att ni kommer att må bra av det :).
Och komihåg att andas, andningen är viktigast av allt, djupa medvetna andetag så slappnar ni av och kan njuta ännu mer.

//Tusen kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar