onsdag 4 maj 2011

Äventyr

( bild lånad av Google.se)

Idag är det en helt fantastisk dag.
När jag klev upp i morse så var det -3 grader ute, näee, tänkte jag inte minus nu. Men när jag gick ut med vovven så fick jag genast ny energi och jag njöt av den friska luften och den blå himmlen och det bästa av allt var att det inte blåste. Blåsten är ju värst, huaaa.

Idag är en ny dag med nya möjligheter och det är jag som är kapten på skutan, det är jag som bestämmer hur denna dag skall bli, jag kan stöta på isberg men det är hur jag hanterar detta problem och vilken inställning jag har till den som påverkar hur det blir i slutänden. Det kan också bli ett härligt äventyr på ett lungt och stilla hav.

När vi är på humör för äventyr, beter vi oss som ett barn. Full av tillit rör vi oss framåt lockade av nyfikenhet inför det okända. Äventyr har inget att göra med planer, kartor, program eller organisering, det som kommer det kommer. Vi kan leva varje dag i ett äventyr genom att lära oss att se på dagen med ett barns ögon. När vi går mot något nytt och okänt med ett barns tillit, oskulldsfullhet, öppenhet och sårbarhet så kan även tillvarons minsta småsak bli till det största äventyr.

Zen säger:
"Om du frågar mig om jag kan garantera något så svarar jag att jag inget kan garantera. Jag kan bara garantera dig risker. Jag kan bara garantera dig ett enda långt äventyr med alla möjligheter att gå vilse och aldrig nå fram till målet. Men en sak är säker: själva sökandet kommer att få dig att växa. Jag kan garantera att du växer. Det kommer att finnas faror och uppoffringar, varje dag rör du dig i det okända, in i det ovissa, det finns ingen karta att följa , ingen vägvisare.
Ja, det finns miljoner faror och du kan gå vilse och försvinna, men det är det ända sättet att växa. Osäkerhet är det enda sättet att växa, att stå ansikte mot ansikte med faran, är det enda sättet att växa, att anta det okändas utmaning är det enda sättet att växa".

Vart vill jag nu komma med detta? - Jo, ta vara på denna dag, precis som du bör göra med alla dagar. Se den som ett äventyr. Du kanske har en massa saker inplanerade men vad är det som garanterar att det kommer att leda dig dit du tror, ha ett öppet sinne och se på allt som kommer, när det kommer, om det kommer med ett barns ögon.
Var nyfiken, le åt människorna du möter, känn värmen som solen ger, se blommorna, hör fåglarna och njut av denna dag.
Om du står inför något nytt och skrämmande, om du med darriga ben funderar på att genomföra dina drömmar "Känn rädslan men våga ändå".

// Tusen kramar till er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar