torsdag 28 april 2011

Medicinhjulet

(bild lånad av Google.se)

Medicinhjulet är en universell symbol som använts i tusentals år runt vår jord. Symbolen finns bland samerna, Kelteerna, Mayaindianerna och inte minst som undervisningshjul bland många stammar på den nordamerikanska kontinenten.
Medicinhjulet kan beskrivas som en kompass som hjälper individen men också gruppen att orientera sig i.

Det är en gammal och kraftfull symbol för den heliga cirkeln. Indianerna ser inte livet som en linje med en början och ett slut. Därför börjar all kunskapsinlärning med cirkeln. Den heliga cirkeln är allt levandes cirkel som visar oss att allt är besläktat. Medicinhjulet symboliserar allt det cykliska i tillvaron från födelse till död.
Korset i mitten representerar de fyra årstiderna, de fyra elementen, de fyra hudfärgerna och de fyra väderstrecken.
En cirkel har ingen början och inget slut. 

Att vara människa innebär en resa från öst till väst, från söder till norr, från vår till sommar, från höst till vinter. De fyra väderstrecken symboliseras av fyra element som är de energier som skapar och upprätthåller alltet.

Vi måste växa andligen, emotionellt, fysiskt och mentalt om vi skall kunna läkas som människor.
Dom olika elementen innehåller olika egenskaper och sinnen som vi kan spegla oss i. När vi inte mår bra så kan vi använda oss av medicinhjulet för att se vart problemet ligger, är det mitt känsloliv som är ur balans?, är det mitt grubblande?, är det min kretaivitet eller kanske det är det min kropp/hälsa?

Jag använder mig nästan dagligen av att spegla mig i medicinhjulet och det är ett otroligt verktyg som jag hoppas att fler hittar tillbaka till.
Att åter få kontakt med naturen, det naturliga.

Kram på er  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar