onsdag 27 april 2011

Att leva

är inte det lättaste som det ser ut idag, med alla måsten. Läste en rad av författaren Lasse Berg som jag bara älskar, smaka på den här meningen :).

Vi lever i dag ett helt annat liv än det vi genetiskt är skräddarsydda för.



Men vem eller vilka är det som sätter upp alla dessa måsten?
Är det familjen, chefen, samhället eller är det kanske jag?
Måste jag ha alla dessa måsten ?
Har jag någon möjlighet att förändra det?

Mitt svar på sista frågan är ett stort JA. Vi har alla möjligheter att omprioritera vårt görande.
Visst, vissa saker bör vi göra (notera bör, inte måste) som att jobba tex. Vi har någonstans på vägen tappat bort det som verkligen betyder något och det som gör att vi mår bra. Det är oftast dom små sakerna som vi inte tar oss tid med men som betyder så otroligt mycket för vårt mående.
Ofta så kan vi tänka att vi skulle vilja göra en viss sak men sen så fyller vi på med tanken att jag "måste" bara göra det andra först. Och sen så försvinner det jag igentligen ville göra.  Så Synd!

Nu skriver jag ett Stort Recept på medicinen som är viktigast för min överlevnad.
Min själsliga, mentala och kroppsliga överlevnad. Jag vet att jag har möjlighet att välja vad jag behöver bäst, det gäller bara att hitta ett sätt för att verkligen göra det, det är inte lätt med det går.
Det gäller att prioritera för att balansera.
För det första så funderar jag på vad jag mår bra av att göra. Jag skriver ner allt jag kommer på.

Som tex:
Packa ryggsäcken med fika och promenera ut i skogen, det behöver inte vara en lång promenad. Men bara att sätta mig ner på marken, lyssna på fåglarna, se naturen och njuta av kaffetåren gör att jag fyller på batterierna för ett helt dygn och jag använder dessutom fyra av mina sinnen :).

Meditera för att bara få koppla av, reflektera och bara vara, det räcker med 15 min. Sen så är jag ganska duktig på att småmeditera flera gånger under dagarna, jag kallar det för micromed. Bara att för en minut sluta mina ögon och ta några djupa andetag är otroligt skönt.

Att sätta på en skiva med lugn och avslappnande musik, ta fram ritblocket och bara låta pennan dansa över papperet, vad det blir och hur det ser ut har mindre betydelse.

Ja, det här var några saker som får mig att må bra och bli balanserad.
Vi påverkas ju av känslor och den positiva känslan vi känner när vi gör något vi mår bra av att göra kan vi även plocka fram och använda oss utav i andra situationer tex en stressig dag på jobbet, ge dig själv en minut, blunda och tänk på när du tex sitter i skogen och vips så har du blivit lite lugnare, lite mindre stressad om än bara för en stund men det går ju att upprepa :). Och det bästa av allt, det kostar inget.

Det som behövs för att lyckas är att bli medveten om att vi behöver detta recept, verkligen bli medveten, känna medvetenheten inom oss.
Det är när vi verkligen är medveten som vi kan förändra.

Gör något för er egen skull. Skriv ert alldeles egna recept som ni själva har ordinerat.

Tusen kramar till er alla.

1 kommentar:

  1. Hur är detta möjligt? :)
    Att vi -han/jag-Du- har samma tanke banor...:)
    Jag trodde det bara i 'min' värld...;)

    SvaraRadera