fredag 26 augusti 2011

Ödet

Är det så att vårt öde är skrivet i stjärnorna?, att allt är förutbestämmt?
Jag ska bege mig till Urds källa och fylla mig med energi och titta i väven, den väv som som nornorna, de tre systrarna Urd, Verdandi och skuld väver.

Urds källa har ett silvervitt vatten, vari svanar simmar. Allt som kommer i beröring med dess vatten får en skinande vit färg och stärks underbart för vattnet ger världen sitt fysiska liv.

Deras boning var en mörk grotta och framför den låg källan. Runt källan slingrade sig Yggdrasils rot. Varje dag kom systrarna ut från grottan och satt vid kälan och roten.
Ingen har sett deras ansikten, ty dessa gömdes i skuggorna av deras molnlika sjalar. Ingen vet om systrarna är unga eller gamla, vackra eller fula.
Jag ser dom som jungfrun, modern och den gamle vise.

Var morgon öste de tre systrarna upp vatten från sin källa för att blanda det med den magiska leran och den grova sanden kring dess kant: så skapades den mäktiga, heliga deg som de strök på roten för att hindra den från att ruttna och för att bevara trädets livskraft. Ygdrasil-världsträdet, livets träd.


Efter att ha skött om trädets rot började de spinna. Men tråden de spann var ingen vanlig tråd: på den hängde inte bara alla födda människors och gudars liv utan också själva universums öde.
Det var nornorna som mätte Tiden och kontrollerade det förgångna, det nuvarande och det kommande medan de spann.



Urd var äldst och hennes namn betyder -det som var
Verdandi var den mellersta och hennes namn betyder -det som är
Skuld var den yngsta och hennes namn betyder -det som skall komma

Ordet Norna betyder öde, de var ödets gudinnor.

I helgen så ska jag i meditation ta mig till Ygdrasil, jag ska vända mig till Urd, Verdandi och Skuld, jag skall dricka ur deras källa, jag skall läsa i väven, jag ska forska djupare i dåtid, nutid och framtid, jag ska spinna min tråd och väva in de nya trådarna i min väv.

//
Massor med ljus och kärlek till er.


3 kommentarer:

  1. Massor med ljus och kärlek tillbaka till dig Carina. Tänker på dig och hoppas att du finner det du väntat på inom snar framtid. Tar förgivet att du förstår vad jag syftar på.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack hjärtat :)
    Har precis hittat det jag har väntat på, det har hela tiden funnits vid min sida.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Så härligt att höra, det värmer hela mig!

    SvaraRadera