fredag 12 augusti 2011

Mina funderingar fortsätter

Att jag är en tänkare är ingen nyhet för dom som verkligen känner mig och jag kan verkligen inte sluta fundera över varför det finns ondska?
Det är en stor fråga som kan ge många olika svar och förklaringar.
Nästa fråga kommer genast, -vad gör jag åt det?, att tänka hjälper inte, det är handling som gäller.
Det känns som om människans ork till att vilja hjälpa andra sjunker drastiskt. Är det för att onskan växer sig starkare? Att vi tänker att det är ändå ingen idé. Det har blivit så mycket att vi blundar för det..osv..
Men detta får absolut inte hända, vi måste orka och vi får inte blunda.
Vi är alla i grunden goda men av olika anledningar så kan det bli så fel. Att sträcka ut en hjälpande hand, säga ett vänligt ord eller att bara stötta kan betyda allt för den som verkligen behöver det.

En annan stor fråga är: Vad är meningen med livet?
Jag tror att dessa går hand i hand. Det är vad vi gör som är meningen och som betyder något.
Alla mår bra av att göra något gott för någon annan, det är i alla fall min övertygelse.
Kroppen kan förloras men en vänlig handlings följd kan bestå.

Många säger att det bara är att använda sunt förnuft, men vad är sunt förnuft?

Det fanns en gång en väldigt klok man som sa bl.a detta: - Sunt förnuft är mängden fördomar en människa har skaffat sig vid en ålder av 18 år.
// Albert Einstein

Många funderingar som väcker tankar som förhoppningsvis leder till handlingar.

Tusen kramar och massor, massor, massor med ljus och kärlek till er alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar