fredag 4 november 2011

Vikten av att tro

Mycket av det vi upplever i vår vardag är illusioner!
Vi styrs av tankar, känslor , rädslor och det vi tror.
Jag fick en otrolig aha-upplevelse nu på morgonen och jag blir så glad över att känna hur den verkligen förankras i min kropp. (noterar att detta skapar en tro).
När jag tex kommer på något som jag vill göra och börjar fundera på vad som kommer att hända om jag gör det så påverkas jag gensast av en massa tankar som poppar upp i min hjärna.
Dessa tankars karraktär bygger bl.a på tidigare erfarenheter som jag stött på, om dessa tidigare erfarenheter har upplevts som negativa så skapar jag genast negativa tankar - om jag gör det jag vill så kommer nog...... osv. Detta gör att jag med automatik talar om för mig själv vad jag kommer att få möta, hur svårt det kommer att bli mm.. Genom mina tankar, känslor, rädslor och erfarenheter så skapar jag allt detta redan innan jag har mött det, hur sjukt är inte det????
Är ni med?

Genom att inse detta och bli medveten om att det är min Tro på saken som skapar det jag möter, jag har ju redan gjort det klart för mig och då är det vad jag får!

Men jag vet att jag kan vända på detta mönster genom att se varje ny sak jag möter med nya ögon utan att relatera till tidigare upplevelser (upplevelser skapar ju känslor, rädslor, glädje mm).

Genom att tro på att allt fixar sig så kommer det att göra det på ett eller annat sätt och jag kommer att kunna hantera ev. problem som uppstår på ett bättre sett genom att ta dom när dom kommer, om dom kommer!

De största gåvor vi alla har är kärleken och den fria viljan!
Det gäller bara att veta vad jag vill och att tro på att jag kommer att få det.

Man brukar säga att "Tron kan försätta berg"!

Att tro är att vara! Att tro är att skapa!

Jag är skapare av min egen verklighet och det jag tror på speglar sig i det jag skapar!

Tackar ifrån djupet av mitt hjärta för denna insikt.

Önskar alla en helt underbar helg och jag sänder massor av ljus & kärlek till er alla och alltet :).

3 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att det är "sjukt" alls faktiskt, det är psykologi och helt naturligt. Vi är människor inte gudar, och allt vi har gjort och gått igenom har givit oss erfarenhet. Dessa gör sig naturligtvis påminda när vi ställs inför en situation som vi kan relatera till någonting vi varit med om. Ibland kan det vara bra att vi har denna förmåga. Det kan exempelvis hjälpa oss undvika att hamna i besvärliga situationer, eller att bryta negativa mönster. Men precis som du skriver är det också bra om vi kan försöka se varje ny situation som den är och därefter avgöra vad vi tror är bäst för oss själva :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Hjärtat :)
    Tack för din input!
    Det jag menar med att det är "sjukt" är när vi inte ser mönstren utan låter dessa påverka oss på ett negativt sätt, att vi skapar svaren innan vi fått dom, lite onödigt.
    Det du skriver är precis det jag beskriver.

    Du skriver att vi är människor, inte gudar, förstår inte riktigt var du plockade upp det någonstans men det är intressant.
    Vad är det som säger att vi inte är gudar?
    Vad är gudar?

    Tusen kramar till dig:)

    SvaraRadera
  3. Jag är så med på denna linje .. man är sin egen skapare av det man gör och får .. och visst är vi så mycket mer än vad vi tillåter oss att se.

    Min starka övertygelse är att kärleken är störst.

    Amor Vincit Omnia = Kärleken övervinner allt.

    Gå i kärlekens tecken min ljusets syster.

    Kramar i massor // Anna

    SvaraRadera